středa 5. ledna 2011

Jaké rozlišení monitoru je nejlepší pro běžnou práci s PC?

Téměř 5 let používám stále stejný 19" LCD panel Sony SDM-S95A. Parametry jako 8ms odezva, rozlišení 1280x1024, a jen analogové D-Sub sice dříve vypadaly slušně, nicméně dnes už je standard trochu jiný. Proč ale o tom vlastně píšu? Před pár dny jsem měl po dobu tří dnů na zkoušku monitor EIZO FlexScan S2243W, s úhlopříčkou 22" a rozlišením 1920x1200. Ihned po zapojení přes digitální DVI bylo jasné, že toto je naprosto jiná třída. Podání barev bylo citelně přirozenější, svítivost větší a ostrost lepší.

Bohužel, velikost pixelů je o dost menší, než u mého monitoru Sony. Monitor má sice větší úhlopříčku, ale tím, že je širokoúhlý, je dokonce o několik milimetrů na výšku kratší. Celkově menší velikost pixelů se podepsala na horší čitelnosti textu, při práci s webem, ale i při běžné kancelářské činnosti, ale vlastně všude tam, kde je potřeba číst nějaký text. Nejdřív jsem si myslel, že to je pouze otázkou zvyku, a že si po několika hodinách sám zvyknu. Tento předpoklad se ale nepotvrdil, a já stále měl s čtením malých písmenek potíže. Navíc většina webových stránek není uzpůsobena k takovému velkému rozlišení, a zobrazuje se buď s velkými okraji (viz. obr.), nebo se sice roztáhne na celou šířku, ale pak, pokud obsahuje nějaký delší text, se špatně v takovém textu orientuje.


Monitor byl samozřejmě perfektní na práci s grafikou, s fotkami, nebo na sledování filmů. Ale pro běžnou každodenní práci byl pro mě nepoužitelný. Proto jsem byl rád, když jsem zapojil opět svůj původní monitor Sony. Upřímě řečeno jsem velice zvědav, jak dlouho mi takový starý LCD panel ještě může vydržet. I po pěti letech nejeví téměř žádné známky opotřebení. Jediný problém, který však už jsem spatřoval od počátku, je samovypínání monitoru ihned po spuštění při nastavení na eco-režim. Po procyklování všech režimů až zpět do eco-režimu již ale problém nenastává.

Závěrem mohu říci jediné - i když dnes již téměř neseženeme klasické monitory s poměrem stran 4:3 nebo 5:4, stále si myslím, že právě tyto monitory byly nejvhodnější pro běžnou práci s PC. Všechny dnešní širokoúhlé panely se hodí maximálně na foto nebo video.

2 komentáře:

plewick řekl(a)...

Hehe stěžovat si na malou velikost pixelů, to je prča :D
delam na 22" už přes rok a řeknu ti, že to je teda mnohem lepší ve všech ohledech, je to spíš tvuj problem že se ti to všechno špatně četlo, ono není zas takový problem si v systemu zvětšit písmo tak aby ti vyhovovalo, pro prohlížení webu krásně funguje kombinace "ctrl"+"+" a "-" a to že se ti zvětší na celou plochu obrazovky nějáká stránka jde vyřešit když si nastavíš v prohlížeči nějákou rozumnou max-width pro všechny elmenty, ale nevím proč to dělat - nepřehledný mi to teda vubec nepříjde...

Navic kdyby na věc přišlo a ty bys vážně nemohl překousnout že je tak širokej, tak si mužeš obrátit obrazovku o 90° ;)

Potom je taky fajn že ti lišty nezabírají 50% obrazovky, taby ve firefoxu vidíš i když jich máš otevřených 15, stejně tak s aplikacema a vubec je všechno pohodlnější :o)

Marek Sedlák řekl(a)...

Ano, samozřejmě vím, že kdybych s monitorem pracoval delší dobu, asi bych si to nějak pošteloval a možná si na to i zvykl.

Jinak ve článku jsem zapoměl zmínit ještě dvě další nevýhody:

1. Pokud mám před sebou už tak velký monitor, už mi nestačí periferní vidění na obsáhnutí tak velké plochy, a často musím hýbat hlavou, pokud zrovna používám celou plochu monitoru.

2. Velká úhlopříčka monitoru má za následek to, že když chci přejet myší z jednoho rohu do druhého, musím ujet o dost větší vzdálenost - třeba vpravo nahoře zavřu okno, a pak musím ujet celou úhlopříčku do levého dolního rohu, kde je tlačítko Start

Jinak vím, že tobě určitě vyhovuje víc 22", nemáš takové problémy se zrakem jak já, a více pracuješ s grafikou :)